2013. július 5., péntek

Grác (Graz), a Schloßbergre menő sikló (Schloßbergbahn) és a Berglift, SzG3



Grác egy igen fontos létesítményéről még nem írtam, ez a Schloßbergre menő sikló. A sikló szerves egységet alkot a Berglifttel, olyannyira, hogy kombijegyet is lehet venni rájuk (egyikkel fel a hegyre a másikkal le a hegyről).
A siklóval az a "baj", hogy az alsó állomása szerintem kissé kiesik a fő forgalomból és mivel a külseje eléggé jellegtelen (nem egy önálló, magányos épület, mint a legtöbb helyen), könnyen el is lehet menni mellette. A Berglift ráadásul szinte azonnal elérhető a belváros felől, akik a Murinsel felől jönnek át a Mura ezen oldalára, azok pedig pont egyenesen besétálhatnak a lift alagútjába. Most direkt megkerestem az alsó állomást, de végül is nem mentem fel vele, mivel teljesen ellepték az indiaiak, szinte mozdulni sem lehetett tőlük (ugyanez volt a helyzet fent a hegyen is). A sikló ráadásul ritkábban jár mint a lift, ezért a lifttel mentem fel. Szerencsére a várhegy oldalában rengeteg gyönyörű sétaút megy mindenfelé, így találtam helyt arra, hogy jó képeket készítsek a siklóról.
Maga az igény, hogy valami kényelmes módon fel lehessen jutnia Schloßbergre, már igen régen megfogalmazódott. A technikai feltételek a XIX. század végére megteremtődtek és az első generációs sikló 1893/94-ben el is készült. Ez igen sokáig szolgált, mivel csak 1960/61-ben építették át. A harmadik felújítás 2004-ben történt meg, ekkor kapta meg a sikló a mostani panoráma kocsikat (tényleg szépre sikeredtek). A második generáció egyik kocsija kiállításra került a mariatrosti Tramway Museum-ban (Villamos Múzeum).
A Berglift, mint említettem, sokkal jobb elhelyezkedésű, szinte beesik az ember. Olcsóbb és gyorsabb, mint a sikló, igaz, nincs olyan szép panoráma belőle. Maga az akna sejtelmes kék fényben pompázik (az okát nem tudom, hogy miért ezt választották) és néhány másodperc alatt az Óratoronyhoz repíti az embert. Ráadásul kettő van belőle, így már csak e miatt is gyorsabban felérhetünk a Schloßbergre, mint a siklóval. A hiányzó kilátást pedig megkaphatjuk az Óratorony tövében található kilátó teraszról. Egyébként innen indul az a sétaút is, amelyik később keresztezi a sikló, ahonnan a képeket készítettem.

Vissza a főoldalra (katalógus)

 az alsó állomás
 a sikló
 a felső állomás
  a sikló
  a sikló
  a sikló
  a sikló
  a sikló
  a sikló
  a sikló panoráma kocsija
gépház a felső állomáson
 a lift alsó állomása
a lift aknája
az Óratorony (Uhrturm)
kilátás az Óratorony felől

Vissza a főoldalra (katalógus)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése